Izvor banka.hr – link
U Molu informaciju nisu ni potvrdili ni opovrgli. “Naš je princip da ne raspravljaju preko medija o detaljima pregovora s hrvatskom Vladom”, odgovorio je Tamas Berzi iz Odjela za međunarodnu komunikaciju Mola.
Pregovarački tim Mola prije dva tjedna predložio je pregovaračkom timu hrvatske Vlade da strategija razvoja Ine bude jedna od tema pregovora koji bi se trebali održati tijekom prosinca. Jutarnji navodi da je Vlada zatražila dodatno objašnjenje, ali ga do sada nije dobila.
Ministar Vrdoljak: Zatvaranje rafinerija bio bi zločin
Zatvaranje rafinerija u Sisku i Rijeci bio bi zločin, a takav zločin neće se dogoditi, glasio je odgovor miinistra gospodarstva Ivana Vrdoljaka na vijest o mogućem zatvaranju rafinerija.
Upitan je li Vlada dobila ikakve službene informacije iz Mola o namjeri da zatvori hrvatske rafinerije, Vrdoljak je odgovorio da strateški plan još nisu dobili te da ga očekuju.
“Ako žele razgovarati o strateškom razvoju Ine i energetskog tržišta regije, vjerojatno bi trebali dostaviti svoje prijedloge, a nisu ih dostavili. Oekujemo da ćemo ih dobiti prije trećeg pregovaračkog kruga. To smo već izrekli, a tražit ćemo i pismeno… Očekujemo da konkretiziraju strategiju ako je žele razvijati”, rekao je Vrdoljak.
Dodao je da, ako je točno ono što je objavljeno u novinama – da je strategija zatvaranje rafinerija – dogovora s Vladom sigurno neće biti. “To bi bio zločin za zaposlenike Ine, za industriju i energetsku stabilnost Hrvatske. Naravno da se zločini ne mogu dogovoriti. To se neće dogoditi, obje rafinerije neće se zatvoriti”, bio je odlučan Vrdoljak.
Ina: Odluke o poslovanju ne donose pojedini dioničari
Na tekst objavljen u Jutarnjem listu reagirala je i Ina. U priopćenju kompanija navodi da se “odluke o poslovanju Ine, uključujući rafinerijsko poslovanje, donose unutar kompanije od strane nadležnih tijela ovisno o prirodi odluke, a ne od strane pojedinačnih dioničara”.
“Ina je prije nekoliko godina pokrenula investicijski projekt velikih razmjera u sklopu kojeg se uložilo više od 5 milijardi kuna u riječku i sisačku rafineriju, a koje danas proizvode gorivo EURO V kvalitete.
Odluke o takvim velikim ulaganjima uvijek su bile jednoglasno odobrene od strane nadležnih tijela društva, uključujući i kašnjenja i otkazivanja određenih projekata, kada su vanjski uvjeti to zahtijevali. Činjenica da se projekt razvoja rafinerijskih sustava provodi u rasponu od nekoliko godina izravno je povezana s činjenicom da projekti velikih razmjera, kao što je ovaj, zahtijevaju ne samo vrijeme i novac nego i prijemljiv administrativni i regulatorni okvir, kao i prilagodbe tržišnim uvjetima.
Inin zadatak je osigurati održivi razvoj tvrtke, u isto vrijeme stvarajući vrijednosti za svoje dioničare. Inin cilj, stoga, je razvijanje i upravljanje svih segmenata djelatnosti na prihvatljiv način u skladu s tržišnim načelima i trenutnom ekonomskom stvarnosti, čemu Inin menadžment ostaje predan”, zaključuje se u priopćenju Ine.
Mol orijentiran na rafinerije u Mađarskoj i Slovačkoj
Mol ima pet rafinerija: po jednu u Mađarskoj, Slovačkoj i italiji te dvije u Hrvatskoj. Hrvatski stručnjaci tvrde da je Mol orijentiran isključivo na rafinerije u Mađarskoj i Slovačkoj, što se vidi i po ulaganjima u pojedine rafinerije. Prema uvjetima iz kupoprodajnog ugovora iz 2003. Mol je trebao modernizirati obje rafinerije, ali to nije učinio.
U Rijeci je obavljena tek prva faza modernizacije, a rok za dovršetak druge faze produžen je za četiri godine, s kraja 2010. na kraj 2014. godine. U sisačkoj rafineriji, u koju bi trebalo investirati između 350 i 500 milijuna dolara, modernizacija nije ni započela. A u modernizaciju rafinerije u Budimpešti uloženo je 200 milijuna dolara.
Riječka rafinerija ima kapacitet prerade 4,5 milijuna tona godišnje, a stručnjaci tvrde da je za rentabilno poslovanje nužan minimalni kapacitet od 10 milijuna tona nafte. Rafinerija Sisak, koja je nekad prerađivala 4 milijuna tona nafte godišnje, danas prerađuje samo 500 tisuća tona.